O scurtă evaluare și din perspectiva profesionistului în educație a conceptului pedagogic pe care îl are grădinița unde merge copilul.
Este o grădiniță de stat, urmărește curriculumul de stat Bavarez (CE), dar are autonomie în implementarea propriului concept (CUM). Frecventează de-abia de 3 luni, așadar voi urmări, deocamdată împărtășesc primele impresii.
Spuneam recent că joaca liberă este abordarea care se vede de la o poștă, dar cum se înfăptuiește ea? Promovarea acesteia necesită totuși ca fiecare copil să aibă suficient timp să se angajeze în mod liber și accesibil în joacă, să aibă acces la resurse adecvate dezvoltării psiho-sociale și fizice, dar și suficiente oportunități de explorare, de exprimare a creativității și de a găsi sens în compania altor copii, atât singuri, cât și cu educatoarele care îi ghidează. Ce altceva mai contează pentru grădinița aceasta!?
CE AM VĂZUT EU?
Din 4 ore câte frecventează copilul nostru (este valabil pentru întreaga zi), doar 30 minute maximum sunt reprezentate de cercul de dimineață, unde se cântă, se spun povești, au loc conversații despre ziua respectivă, despre ideile și subiectele interesante pentru copii. În rest, Freispielzeit. Copiii sunt împărțiți în 4 grupe, mixte ca vârstă. Au ca bază una dintre săli, dar sunt liberi să se miște peste tot în grădiniță, să se joace cu orice resursă, ușile acestor săli sunt deschise în permanență. (Descriu mai jos cum sunt aranjate aceste camere.). Peste tot mișună copii. Grupele au câte 2 educatori, unul principal și un asistent. Toți educatorii cunosc numele tuturor copiilor din grădiniță. Educatorii le prezintă diferite materiale, activități și îi încurajează să participe, fără a-i obliga. Nu am văzut până acum fișe/artă model de urmat, toți să facă același lucru în același timp. Copiii care se încadrează ca vârstă de a începe școala anul următor au parte de niște activități separate câteodată, au vizite la școala unde vor merge și ei, pentru activități comune cu cei de clasa 1. Copiii care au altă limbă maternă au parte de extra activități de familiarizare cu limba germană – vocabular, cântece. La zile speciale, copiilor li se oferă ocazia de a sărbători printr-un craft, activitate comună cu/fără părinți. Au loc excursii. Micul dejun este achiziționat (alimente specifice) de către părinți, prin rotație și organizat ca bufet suedez; copiii au un interval anume să mănânce, dacă vor asta. Autonomie.
CE AM AFLAT?
Oficial: >Facilitatea se dorește a fi un „atelier de învățare și aventură” pentru copii. Aceștia își pot satisface și extinde setea de cunoaștere, curiozitatea și dorința de a învăța prin propriile activități, călătorind prin diferitele săli funcționale. Copiii au spațiu pentru odihnă și relaxare, pentru exerciții, pentru cercetare, pentru descoperire și aprofundare, pentru design creativ și joc de rol.< În foto, direcțiile importante în grădiniță.
Pentru ei fiecare copil are o personalitate unică, deci le oferă posibilitatea să-și dezvolte interesele în diverse domenii. Copilul ca individ este proiectantul mediului său de învățare și de viață, în care este susținut de educatori ca însoțitori ai procesului de învățare. Dezvoltarea copilului are loc atunci când participă activ și își co-determină rutina zilnică. Ei mai cred că prin libertatea de explorare și experimentare le crește încrederea în sine și câștigă independență în acțiunile lor. Relația cu familia este foarte importantă și se manifestă prin implicarea părinților în multe aspecte, roluri și evenimente.
Așadar, designul grădiniței este construit în relație cu învățarea holistică, pe care ei pun mare preț:
Sala JOCURILOR DE ROL (resurse precum bucătărie de lemn, magazin, stație de pompieri, o multitudine de costume, casă de păpuși, materiale pentru diferite meserii, jucării de pluș, păpuși etc.). Copiii aleg dacă și cum vor să amenajeze sala, ex. stație de tren, salon de coafură, cabinet veterinar. Jocul de rol îi ajută să proceseze diferite evenimente și să-și extindă cunoașterea.
Atelier de ARTE (toate resursele posibile de arts&crafts, acuarele, carioci, creioane, lipici, elemente de lemn, pene, țesături, șevalete, sclipici, sfori, panouri uriașe pentru pictat cu degetele). Copiii își trăiesc creativitatea și imaginația după pofta inimii.
Sala de CONSTRUCȚII (cuburi de lemn, plăci magnetice, Lego, cutii de carton, plastic, oglinzi, diferite suporturi pentru construit, trenulețe de lemn etc.). Adiacent un atelier de lemn, unde copiii intră doar supravegheați (ciocane, cuie, lemne, șuruburi etc.).
Sala MEDIA și de EXPERIMENTE (o bibliotecă uriașă și alte obiecte ce țin de STEM: tablete, roboți, cântare, lupe, binocluri etc.)
Au și sală de sport, de muzică și teatru și dormitor separate. De asemenea, o curte uriașă unde ies aproape zilnic (movile de pământ construite special, tunel, tobogan, instalație cu apă, leagăne, echipamente de exersat echilibrul, nisip, zone speciale pentru bălți, foarte mulți copaci).
CONCLUZIE personală, urmărind subiectul JOACĂ pe 6 direcții: TIMP, ACCESIBILITATE, ÎNVĂȚARE, RESURSE, CREATIVITATE, COMUNITATE:
* Petrece copilul timp semnificativ la joacă/în explorare, iar acestea și alte activități ludice sunt centrale în rutina zilnică? Da.
* Când copilul este angajat în joacă/explorare, echipamentele și materialele furnizate sunt disponibile și ușor accesibile pentru el? Da.
* Oportunitățile de joacă/explorare oferite copilului oglindesc stadiul său de dezvoltare, îi oferă ocazia de a fi provocat pentru a crește? Da.
* Are fiecare zonă de învățare și fiecare activitate suficiente resurse pentru copil? Da.
* Oportunitățile de joacă oferite copilului îl încurajează să exploreze, să fie creativ și să-și folosească cunoștințele anterioare pentru a crea noi semnificații? Da.
* Are copilul oportunități de joacă/explorare cu alți copii/educatorii? Da.
Rămâne să descopăr mai multe pe parcurs, am “vaga” impresie că e de bine, totuși.